درمان آرتروز زانو در مشهد

تصویر آرتروز زانو - کلینک نویان مشهد

درمان  تخصصی آرتروز زانو در مشهد – 05137607488

برای بسیاری از افراد پیش آمده که در ناحیه زانو خود احساس دردهای شدید کنند، یا در هنگام پیاده روی اصطلاحا زانو خالی یا قفل کند و صدای تق تق دهد!. اگر ما جزو این دسته از افراد هستید که یک یا چندتا از علامت های زیر را مکررا حس می‌کنید، بهتر است حتما برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید یا  برای بررسی و احتمال درمان آرتروز زانو خود حتما به یک فیزیوتراپیست مراجعه نمایید. البته این احتمال است و امکان دارد که شما دچار این بیماری نباشید.
 مجموعه تخصصی نویان یک مرکز فیزیوتراپی در مشهد است که به صورت حرفه ای به درمان آرتروز زانو در مشهد فعالیت دارد و از بهترین روش برای درمان فوری آرتروز زانو که روش شاک ویو تراپی است، استفاده می‌کند.

آرتروز زانو چیست؟

یکی از قسمت های اصلی برای حرکت دادن پا و بدن، مفصل زانو است، این عضو کاربرد فراوانی در تحمل دائمی وزن بدن در طول راه رفتن، حرکت کردن و ورزش کردن و … دارد و اگر فشارهای وارده بیش از حد توان زانو باشد احتمال دارد زانوها دچار آسیب و مشکلاتی شوند. یکی از متداول ترین این آسیب ها در زانوها، آرتروز بوده که در زمان مواجه با این اختلال، راه رفتن بسیار سخت شده و کیفیت زندگی افراد بیمار به شدت کاهش می یابد.

معاینه و درمان آرتروز زانو - کلینک نویان مشهد

آرتروز یا استئوآرتریت چیست؟

برای خیلی ها سوال هستش که دقیقا آرتروز زانو چی هست و چگونه به وجود می‌آید؟ به ساییدگی مفصل‌ها که پیش زمینه فرسایش و خرابی غضروف‌ها در مفاصل است آرتروز گویند؛ غضروف‌ها بافت هایی لغزنده بوده که در انتهای استخوان‌ها قرار گرفته و مفاصل را می‌پوشاند. با توجه به اینکه غضروف‌ها خاصیت لغزندگی دارند باعث می‌شوند استخوان‌ها بدون اصطکاک و به راحتی روی هم و یا در کنار یکدیگر حرکت کنند. حال اگر این غضروف‌ها دچار مشکل و ناهنجاری شوند حرکت استخوان‌ها در کنار یکدیگر بسیار دشوار و سخت خواهد بود.
بعد از مدتی به خاطر مشکلات و ناهنجاری به وجود آمده در غضروف، مفاصل و استخوان‌های مرتبط نیز با التهاب بافت های اطراف غضروف مواجه می‌شوند. از جهتی این غضروف‌ها بافت های بدون سیستم عروق خونی هستند و به دلیل اینکه خون رسانی در غضروف وجود ندارد، ترمیم و بهبود خود به خودی غضروف‌ها امکان پذیر نمی باشد. همچنین چون غضروف‌ها عصب ندارند، اگر غضروف آسیب ببیند دردی احساس نخواهید کرد تا زمانی که التهاب زیاد شده و به بافت های دیگر و استخوان ها برسد. به همین خاطر است که پروسه خرابی غضروف با سرعت و بدون نشانه است این عارضه بسیار متداول بوده و در سنین بالای 65 اغلب دیده می‌شود.

همان طور که بیان شد بیماری آرتروز با فشار زیاد روی مفاصل ایجاد می‌شود و به همین دلیل امکان دارد هر یک از مفاصل بدن را درگیر سازد اما رایج‌ترین مفاصلی که دچار آرتروز می‌شوند عبارتند از: آرتروز مفصل ران، آرتروز ستون فقرات، آرتروز دست و آرتروز زانو ؛ اما بی شک می‌توان آرتروز زانو را رایج‌ترین آرتروز نامید.

مشکل آرتروز زانو

طبق تعریف کلی که در بالا بیان شد، غضروف زانو زیر فشارهای زیاد و ناگهانی ،باعث فرسایش و ساییدگی در استخوان‌ها شده که به تدریج غضروف‌های تحتانی انتهای استخوان‌ها تخریب گشته و با افزایش فشار بر زانو، آرتروز زانو بدتر گشته و بیمار درد شدیدتری را احساس خواهد کرد.
تخریب تدریجی مفاصل به خاطر قرار نگرفتن استخوان‌ها در یک راستا بوده به همین خاطر فشار بر روی غضروف‌ها متناسب تقسیم نمی شود و در نتیجه یا قسمت داخلی زانو  یا قسمت خارجی زانو فشار بیشتری تحمل می‌کند. در نتیجه غضروف آن قسمت از زانو که فشار بیشتری را تحمل می‌کند دچار آسیب دیدگی و سایش گشته و به مرور زمان تمام غضروف زانو آسیب خواهد دید و دچار آرتروز زانو خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده آرتروز زانو در دو ناحیه مفصل بین استخوان ران و ساق (تیبیوفمورال) و مفصل کشککی (رانی) به وجود می‌آید، که با پیشروی بیماری مفاصل دچار ساییدگی و فرسایش شده‌اند و  در نهایت حرکت استخوان‌های مفاصل معیوب با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد.

علائم آرتروز زانو - کلینک نویان مشهد

عوامل زمینه ساز آرتروز زانو

اگر بدانید که چه کارهایی موجب بروز بیماری آتروز زانو در افراد خواهد شد، حتماً به دنبال ترک و رفع آن خواهید بود تا سلامت زانو و مفاصل خود را حفظ نمایید، در ادامه به عواملی که باعث تشدید و سرعت بخشیدن به آرتروز زانو خواهد شد اشاره می‌کنیم:

• فعالیت های غلطی که باید زمان انجام آن را  تا حد ممکن کم کرده. از جمله این فعالیت ها می‌توان به  دو زانو و چهار زانو نشستن طولانی مدت، نشستن‌های زیاد در توالت ایرانی، بالا و پایین رفتن از پله‌ها با شیب زیاد و تند اشاره کرد.
  • مشاغلی که شرایط مناسبی برای زانو ندارد و نسبت استراحت زانوها به فشار زیادی به ناحیه زانو کمتر باشد موجب شده فرد آمادگی بیماری آرتروز زانو را بیشتر داشته باشد.
  • کسانی که به بیماری‌های عفونی در مفصل و بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستند کاندیدای بهتری برای آرتروز زانو خواهند بود.
  • افرادی که به مشکل پاهای پرانتزی و یا پای ضربدری هستند باید فشار کمتری روی زانوهای خود وارد نمایند چون مستعد به بیماری آرتروز زانو بوده‌اند.
  • اضافه وزن و عوامل ژنتیکی نیز در آرتروز زانو بسیار مؤثر بوده است.
  • و …

علائم آرتروز زانو

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد به دلیل نداشتن عصب در غضروف‌ها در ابتدا علائم آرتروز دیده نمی‌شود ولی با گذشت زمان و فشار آوردن زیادتر به مفاصل زانو قسمت‌های بیشتر مفصل ملتهب شده و در بعضی از موارد در ابتدای بیماری دچار درد خواهید شد معمولاً درد کم کم و در طول زمان پدیدار خواهد شد ولی در بعضی از موارد شروع ناگهانی درد نیز امکان پذیر است در زیر علائم دیگر آرتروز زانو بیان خواهد شد:

• به سختی توانایی خم و راست کردن زانو را دارید
  • بعد از هر نشستن و برخاستن درد زیادی را متحمل خواهید شد
  • در مفاصل زانو خشکی و تورم دیده می‌شود
  • در هنگام فعالیت‌های روزمره خود دچار درد زانو می‌شوید

علاوه بر علائم رایج بیماری آرتروز زانو که موارد فوق بوده اگر فرد در هنگام حرکت مشکل قفل شدن زانو را دارد و همچنین زانو خشک کار کند و هنگام فعالیت صدای کلیک یا تق تق یا قژقژ از مفاصل زانو شنیده کند، باید احتمال آرتروز زانو را برای خود بدهد و بهترین کار این است که به فیزیوتراپیست مراجعه نماید. همچنین در هوای بارانی افراد مبتلا به آرتروز زانو متوجه درد شدید زانو خود خواهند شد و این بیماران اگر فعالیت کمی بیشتر از حد توانشان را انجام دهند دچار احساس ضعف و خمیدگی زانو خواهند شد. شدت آرتروز زانو شامل خفیف، متوسط و شدید بوده که در شدت خفیف فضای مفاصل کاهش پیدا می‌کند و در شدت متوسط بیماری غضروف‌های مفصل تخریب شده و در شدت شدید بیماری آرتروز زانو تخریب استخوان‌های زیر غضروف مفاصل انجام شده است.

تصویر معاینه آرتروز زانو - کلینک نویان مشهد

تشخیص آرتروز

آرتروز ناهنجاری و التهاب یک یا چند مفصل انتهای استخوان بوده که در ابتدا علائمی همچون تورم، درد و خشکی مفصل را در پی خواهد داشت هر مفصلی امکان دارد دچار ناهنجاری آرتروز شود ولی شایع‌ترین آرتروزها، آرتروز زانو است اگر فردی دچار آرتروز شود در فعالیت‌های معمولی و روزمره خود همانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها، راه رفتن و … دچار درد و مشکل شود که آرتروز زانو در اغلب افراد موجب ناتوانی در حرکت و از کار افتادگی جدی خواهد شد. آرتروزهایی که بر زانو تأثیر می‌گذارد روماتیسم مفصل زانو و آرتروز پس از تصادف یا ضربه می‌باشد.

در هنگام معاینه، پزشک علائم زیر را بررسی خواهد کرد:

• التهاب، قرمزی، گرما و تورم در مفصل‌های زانو
  • حساسیت زیاد به لمس زانو
  • ثابت نبودن مفصل زانو
  • کم شدن محدوده حرکتی زانو و یا به سختی حرکت داشتن
  • تق تق کردن داخل مفاصل زانو
  • زانو دیگر قادر به تحمل وزن بیمار نمی‌باشد

متخصص ارتوپد یا جراح در تشخص علائم آرتروز زانو در معاینه، با توجه به شرایط بیمار و پیشروی بیماری تمرین‌های ورزشی، داروهای مخصوص و مقدار استراحت برای بیمار را تجویز خواهد کرد که اگر پیشروی بیماری زیاد باشد راهی جز جراحی برای بیمار نخواهد ماند.
کلینیک نویان متشکل از بهترین فیزیوتراپ‌ها و ارتوپدها در مشهد بوده که می‌توانید برای درمان کامل آرتروز زانو در مشهد به این مجموعه مراجعه کنید و زیر نظر بهترین متخصصین درمان آرتروز زانوی خود را شروع نمایید.

بهترین راه درمان آرتروز

در تقسیم فشار نابرابر بر روی غضروف‌ها، تحلیل غضروف‌ها و در نتیجه پس از گذشت زمان غضروف‌ها سفت و خشک شده و در نهایت التهاب مفاصل را به همراه خواهد داشت. همانطور که بیان شد این بیماری بهبود برگذشت پذیر ندارد و در نتیجه اهداف درمانی آرتروز زانو شامل مواردی همچون؛ کنترل درد و عملکرد زانو در بیمار را دارد ولی اگر به موقع به دکتر متخصص آرتروز زانو مراجعه نماید احتمال حفظ یکپارچگی مفاصل زانو را برای سالیان سال خواهید داشت. اگر در اوایل بیماری باشید با مصرف داروهای مخصوص و یا تزریق مواد ویژه مناسب غضروف امکان کامل درمان را خواهید داشت ولی اگر مقدار زیادی از غضروف‌های زانو تخریب شده باشد جراحی بهترین راه درمانی آرتروز زانو خواهد بود. اگر بیماری آرتروز زانو در مشهد دارید به کلینیک تخصصی فیزیوتراپی نویان مراجعه نمایید تا مشکل آرتروز زانوی خود را رفع کنید.
در مواردی که شدت آرتروز زانو کم باشد می‌تواند بیمار از کمپرس آب گرم یا سرد برای کاهش درد و التهاب خود استفاده کند. در انجام کمپرس آب گرم یا سرد بیمار کمپرس را 15 دقیقه روی قسمت‌هایی از زانو که دچار درد، ورم و التهاب است قرار می‌دهد و این کار را در روز 2 بار انجام خواهید داد که این روش درمانی موجب کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری مفاصل خواهد شد. کمپرس آب گرم زودتر درد را کاهش می‌دهد ولی ماندگاری اثر کمتری دارد ولی کمپرس آب سرد دیرتر درد را کاهش می‌دهد ولی ماندگاری اثر بیشتری خواهد داشت. در روش‌هایی دیده می‌شود که ترکیب کمپرس گرم و سرد را به صورت زیر توصیه می‌کنند؛ بر روی مفاصل یک دقیقه کمپرس سرد و پس از آن یک دقیقه کمپرس گرم انجام شود و پنج بار در روز از این روش استفاده شود.

تصویر درمان آرتروز زانو - کلینک نویان مشهد

بررسی نوع و سطح بیماری و درمان آرتروز زانو در مشهد

با توجه به میزان وخات بیماری و زمان بروز اولین علائم باید به فیزیتراپیست در مشهد مراجعه کرده تا معاینه شوید. برای این کار کافیست تا با شماره 09137607488 کلینیک فیزیوتراپی نویان در مشهد تماس گرفته و از مشاورین متخصص در این حوزه درمانی استفاده نمایید.

خدمات کلینیک نویان گسترده بوده به صورت تخصصی بر روی درمان خار پاشنه در مشهد ، و دیگر بیماری هایی همچون پلاک پیرونی در مشهد فعالیت دارد.

اگر بیماری خفیف باشد خیر ولی در صورت پیشرفته شدن بیماری درد نیز حس می‌شود.

بله با درمان درست و به موقع، درمان امکان پذیر است

بعضی از ورزش ها که تنش های نیرویی زیادی به زانو وارد می کند باعث تشدید و به وجود آمدن التهاب بیشتر و تشدیدی بیماری می‌شود و باید از آن ها اجتناب کرد.

یکی از بهترین مراکز تخصصی درمان آرتروز زانو در مشهد، کلینیک فیزیوتراپی نویان می‌باشد. شما می‌توانید با شماره تماس این مجموعه تماس 05137607488 حاصل نمایید.