مشهد، دستغیب 35، بیستون 2
مجتمع پزشکی ورزشی اترس، طبقه 1
تلفن تماس
۰۹۱۵۵۵۸۱۴۳۲
شنبه تا چهارشنبه: (صبح: 8.00 - 14.00)-(عصر: 17.00 - 20.30)
پنج شنبه : 8.00 - 15.00
رزرو نوبت آنلاین سریع فقط در چند دقیقه
[bookme category_id="2" service_id="3" hide="categories,services,staff_members"]
مطالب اخیر
مطلبی برای نمایش پیدا نشد

درمان خار پاشنه در مشهد

درمان خار پاشنه در مشهد - بنر

درمان  تخصصی خار پاشنه در مشهد – 05137607488 

برای بسیاری پیش آمده که در کف پای خود در هنگام بلند شد و راه رفتن احساس درد شدید کرده که در هنگام پیاده روی نیز احساس می‌شود و گمان می‌برند که چیزی در کف پی آن ها فرو رفته است. این یکی از علائم بیماری خار پاشنه یا فاشیای پلانتر است. شاید برای این افراد سوالات زیر مطرح شود که:
• آیا خار پاشنه درمان دارد؟ یا برای درمان خار پاشنه در مشهد به کجا باید مراجعه کرد؟ و یا اینکه برای خار پاشنه به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای پاسخ به این سوالات باید گفت که بله خار پاشنه دارای درمان است و مجموعه تخصصی نویان یک مرکز فیزیوتراپی در مشهد است که به صورت حرفه ای به درمان خار پاشنه در مشهد فعالیت دارد و از بهترین روش برای درمان فوری خار پاشنه که روش شاک ویو تراپی است، استفاده میکند.
 

خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه، یک بیماری مربوط به کف پا می باشد. بعضاً به خاطر نام بیماری خار پاشنه، تصور می‌کنند که باید یک فرورفتگی یا بیرون زدگی در استخوان پاشنه مشاهده شود، در حالی که بیماری خار پاشنه به علت رسوب کلسیم و آسیب دیدن بافت نرم کف پا به وجود می آید که به همراه درد فراوان می باشد. به عبارتی دیگر به التهاب لایه ی دارای بافت نرم کف پا که پاشنه را به انگشتان متصل می‌کند، خار پاشنه یا فاشیای کف پا و یا پلانتر گفته می شود. همان طور که بیان شد این بیماری معمولا همراه با درد بسیاری بوده و از زمانی که پای خود را بر روی زمین می‌گذارید، این درد حس میشود و به مرور کاهش میابد و در صورت کمی ایستادن امکان بازگشت مجدد نیز می باشد. این بیماری در افراد دونده و کسانی که دارای اضافه وزن می‌باشند بیشتر دیده میشود. همچنین افرادی که از کفش های نامناسب نیز استفاده می‌کنند در معرض خطر بیماری خار پاشنه یا فاشیت کف پا می باشند.

درمان تخصصی خار پاشنه در مشهد

دلیل به وجود آمد خار پاشنه چیست؟

در یک تعریف علمی و آکادمیک، همان طور که بیان شد بافت نواری باریک کف پا که از استخوان پاشنه شروع شده و به سمت انگشتان پا امتداد می یابد، فاشیای پلانتر گفته میشود. این نوار فیبری زخیم اجازه نمی دهد که قوس کف پا از مقدار معینی بیشتر صاف شود. هنگامی که به دلیل کشیدگی ها و فشار های شدید پارگی های کوچکی در پلانتر فاشیا به وجود بیاید و ملتهب شود، پدیده التهاب پلانتر فاشیا به وجود می آید.
اگر فرایند بهبود این التهاب با تاخیر همراه شود، بدن بر اساس سازوکار دفاعی خود، بافت صدمه دیده را استخوان ترمیم می‌کند. تقریبا 6 هفته زمان لازم است تا فاشیای آسیب دیده بهبود پیدا کند که اگر بهبود پیدا نکند همان طور که بیان شد یاخته های استخوان ساز به این قسمت از پا خواهند آمد و با انباشت املاح کلسیم در بافت آسیب دیده، قسمت استخوانی را در کف پا به وجود می آورند که با نام عامیانه تر یعنی خار پاشنه شناخته می شود.

مواردی که باعث به وجود آمدن خار پاشنه می شود، شامل موارد زیر است:
• دویدن و پریدن مداوم بر روی سطوح محکم
• استفاده از کفش های نامناسب و غیر استاندارد و فرسوده
• فشار بیش از اندازه به پاشنه پا، رباط ها و عصب های نزدیک پاشنه
• بیماری قند خون یا دیابت
• اضافه وزن چاقی
• ایستاده ماندن های طولانی
• فعالیت های سنگین بدنی به مدت زیاد
• کهولت سن

خار پاشنه و کفش نا مناسب

علائم و نشانه های وجود خار پاشنه + علل مستعد کنند خار پاشنه

خار پاشنه در بسیاری از اوقات و زمان بدون نشانه و علامت است. این بیماری می‌تواند همراه با درد متناوب و مزمن باشد. علت اصلی این درد پاشنه پا نبوده بلکه آسیب وارد شده به فاشیای پلانتر می باشد که دچار التهاب و پارگی های کوچک شده است. این درد در بیشتر مواقع در زمان دویدن و راه رفتن نمایان میشود و نحوه بروز آن به این گونه است که در هنگام صبح زمانیکه پا بر روی زمین گذاشته میشود بسیار زیاد و شدید حس می شود و در طی روز کاهش میابد ولی هرچه به سمت عصر و شب نزدیک میشود درد دوباره افزایش پیدا می‌کند و ایضاً در حالتی که زمان زیادی را نیز نشسته باشید درد حس می شود.

علائم شایع مرتبط با عارضه خار پاشنه عبارت‌اند از:

  • وجود درد از کف پا و انتقال به ناحیه کمان پاشنه پا
  • وجود دردهای شدید حین یا بعد از انجام ورزش
  • احساس درد در نزدیکی پاشنه پا
  • احساس درد شدید به هنگام برخواستن بعد از مدتی استراحت و نشستن

تشخیص خار پاشنه پا

یکی از علائمی که فرد را مجبور می‌کند به پزشک مراجعه کند درد مداوم و حرکتی کف پا است؛ اما در هنگام مراجعه به پزشک، معمولا پزشک با معاینه و بررسی سوابق درمانی شما می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد ولی برای درمان و تشخیص بهتر خار پاشنه امکان دارد که برای بیمار آزمایش عکس برداری ام آر آی (MRI) یا اشعه ایکس نیز تجویز نماید چرا که سطح آسیب بافت نرم (فاشیت پلانتر) با معاینه معمولی و همچنین وخامت خار پاشنه معلوم نمی‌شود؛ که با استفاده از اولتراسوند تراپی قابل رویت است.

تصویر برداری از خار پاشنه در مشهد

از دیگر معاینه هایی که برای یک بیمار دچار خار پاشنه می بایست انجام شود، شامل موارد زیر خواهد بود:

• بررسی میزان توانایی و قدرت تحمل درد توسط بیمار با انجام آزمایش تحریک درد.
• ارزیابی و بررسی نحوه قرارگیری پا در حالت ایستاده و حرکت
• بررسی قدرت عضلانی پا
• بررسی نحوه راه رفتن و سختی آن
• بررسی بازه حرکتی پای بیمار دچار خار پاشنه

آیا خار پاشنه خطرناک است؟ عوامل افزایش دهنده خار پاشنه چیست؟

بیماری خار پاشنه یک بیماری مزمن و مسری نبوده و خطری جدی برای بیمار به وجود نمی آورد ولی فرد را دچار رنجش در پیاده روی و راه رفتن می‌کند. بعضی از عوامل و رفتار ها باعث ایجاد خار پاشنه می شود که بهتر است با دانستن آن از بروز احتمالی این عارضه دردناک جلوگیری کنید.

همچنین از دیگر عوامل افزایش دهنده این بیماری عبارت‌اند از:

1. کهولت سن: تورم کف پا اغلب در سنین بالا و از 40 تا 60 سالگی مشاهده میشود
2. اضافه وزن و چاقی: اضافه وزن باعث میشود که فشار بیشتر طبق قانون فشار و نیرو بر کف پا وارد شود و این خود یکی از عوامل آسیب به فاشیای پا می باشد
3. ورزش های خاص: بعضی از ورزش ها فشار بیشتری بر روی کف پا می آورند مانند دویدن طولانی، رقص های باله و هوازی و کوهنوردی که باعث ورم مفاصل کف پا می شوند.
4. مشکلات ساختاری پا و کف پا: بعضی عوامل همچون صافی کف پا و یا گودی غیر معمول آن و یا حتی راه رفتن غیر اصولی و توزیع نابرابر وزنی در زمان ایستادن بر روی پا تاثیر مستقیمی بر افزایش این بیماری دارد؛ و باعث آسیب بافت نرم کف پا و به وجود آمدن خار پاشنه می شود.
*-از شایع ترین مشاغلی که با توزیع نابرابر وزنی و ایستادن طولانی دچار اینگونه بیماری ها می‌شوند می توان به مشاغلی همچون کارگران، معلمان، نانوایی ها و … نام برد.

روش های درمان خار پاشنه پا (آیا خار پاشنه با فیزیوتراپی درمان می‌شود)

برای خیلی ها این سوال مطرح می شود که برای درمان خار پاشنه چه کنیم و یا برای درمان خار پاشنه به چه دکتری مراجعه کنیم؟ جواب این سوال بسیار ساده و راحت است. به دلیل نوع بیماری و تشخیص راحت آن با مراجعه به پزشک عمومی و پزشک فیزیوتراپ می‌توانید مشکل خود را مطرح نمایید و ولی از آنجایی که مقصد نهایی درمان برای این گونه بیماری ها فیزیوتراپی کمی باشد مراجعه مستقیم به کلینیک فیزیوتراپی منطقی‌تر می باشد.

درمان خار پاشنه در فیزیوتراپی مشهد - کلینیک نویان
درمان خار پاشنه کلاً به دو روش جراحی و غیر جراحی تبدیل می شود که در روش غیر جراحی چندین روش وجود دارد که به صورت مختصر در ادامه بیان شده است.
البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که درمان خار پاشنه از طریق روش های فیزیوتراپی گزینه بهتری نسبت به جراحی بوده و جراحی خار پاشنه باید در اولویت آخر قرار بگیرد.

– عمل جراحی خار پاشنه ….. به‌زودی تکمیل میشود

نکاتی که پس از جراحی خار پاشنه باید رعایت کنید….. به‌زودی تکمیل میشود

عوارض عمل جراحی خار پاشنه….. به‌زودی تکمیل میشود

روش های غیر جراحی درمان خار پاشنه

  • تزریق
  • استراحت
  • داروهای ضد التهاب
  • تمرین های درمانی توسط فیزیوتراپیست
  • تزریق کورتون
  • استفاده از کفش طبی و ارتوزها
  • آتل های شبانه
  • اولتراسوند تراپی
  • لیزر پرتوان
  • منوال تراپی
  • شاک ویو تراپی خار پاشنه

– درمان خار پاشنه با شاک ویو یکی از بهترین روش های درمانی می باشد که توسط فیزیوتراپی نویان که یک فیزیوتراپی در مشهد می باشد با تخصص کامل و دقیق انجام می شود. در این درمان که از دستگاه شاک ویو استفاده می شود، یک درمان غیر تهاجمی بوده و خطری کمتری نسبت به درمان جراحی خار پاشنه دارد و دوره درمان کوتاه‌تری نیز دارد.

درمان خار پاشنه در مشهد با شاک ویو

مزایای روش درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یا درمان توسط امواج یک روش درمانی پیشرفته و تاثیر گذار و مدرن می باشد که به بهبود خار پاشنه و بافت فاشیای پلانتر کمک می‌کند؛ و در بررسی های انجام شده بالاترین سطح اثربخشی را در بین تمامی درمان ها دارد.
به طور کلی مزایای زیر را می توان برای درمان خار پاشنه با شاک ویو بیان کرد.

1- توانیابی قابلیت حرکتی

2- غیر تهاجمی بوده (غیر جراحی بودن)

3- عدم استفاده دارو در درمان

4- عدم وجود عفونت در درمان

5- عدم وجود احتمال پارگی تاندون

6- درمان سریع و موثر با کاهش درد فوری

درمان خار پاشنه با روش شاک ویو تراپی برای چه کسانی مضر بوده و نباید استفاده شود؟

این درمان مدرن و ایمن تقریبا برای بعضی از افراد مناسب نیست و باید از روش های دیگر مانند درمان خار پاشنه با منوال تراپی و یا لیزر استفاده نمایند. این درمان برای افراد دارای شرایط زیر مساعد نمی‌باشد:

1- عفونت
2- افرادی که دچار اختلال گردش خون هستند
3- وجود درد پاشنه به علت وجود توده سرطانی
4- افرادی که از داروهای رقیق کننده استفاده می نمایند
5- افراد دارای بیماری سرطانی
6- بیمارانی که دچار ضربان شدید هستند
7- کودکان و زنان باردار

درمان خار پاشنه در مشهد - فاشیی پلانتر

روش های پیشگیری از به وجود آمدن خار پاشنه

روش جلوگیری از خار پاشنه بسیار راحت بوده و برای این کار کافیست فقط از عوامل بروز خار پاشنه که بالاتر بیان شده جلوگیری نمایید و فشار بیش از اندازه به کف پا وارد نکنید.

ورزش های مناسب برای خار پاشنه………. به‌زودی تکمیل می شود

بررسی نوع و سطح بیماری خار پاشنه در مشهد

با توجه به نوع بیماری و سطح آن باید توس پزشک فیزیوتراپیست در مشهد معاینه شوید تا تشخیص دهد که درمان شاک ویو برای شما مناسب است یا نه. برای این کار کافیست با شماره تماس 05137607488 کلینیک فیزیوتراپی نویان در مشهد تماس گرفته و از مشاوره متخصصین این مجموعه درمانی استفاده نمایید.

کلینیک نویان به عنوان یک فیزیوتراپی پیشتاز در استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته، در درمان بیماری‌های آرتروز زانو در مشهد و بیماری پیرونی در مشهد نیز فعالیت تخصصی دارد.

خوب بیماری درد ندارد ، درد ناشی از التهاب فاشیای پلانتر در کف پا است.

بله با درمان درست و به موقع، درمان امکان پذیر است

بعضی از ورزش ها که تنش های نیرویی زیادی به کف پا وارد می کند باعث تشدید و به وجود آمدن خار پاشنه می شود.

همان طور که در مقاله بیان شداز سه طریق میتوان متوجه خار پاشنه شد. یک وجود درد شدید با علائم بیان شده در کف پا، مراجعه به پزشم و معاینه، تصویر برداری از کف پا

(02) دیدگاه

  1. مهناز
    7 تیر 1401

    من قبلا خار پاشنه داشتم و درمان شد. الان چطور از ایجاد مجدد خارپاشنه، جلوگیری کنم؟

    پاسخ
    • کلینیک فیزیوتراپی نویان
      8 تیر 1401

      سلام دوست عزیز. ممنون وقتی که گذاشتید.
      برای جلوگیری از خار پاشنه باید ننکات زیر را رعایت کنید.
      1-وزن سالم خود را حفظ کنید
      2-از دمپایی نرم در خانه استفاده کنید
      3-با پاهای برهنه به خصوص در سطوح سخت راه نروید
      4-از راه رفتن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید
      5-فعالیت هایی را که به پاهای شما صدمه می زند ، کاهش دهید
      6-ورزش خود را تغییر دهید؛ به جای پیاده روی و دویدن، ورزشی مانند دوچرخه سواری و شنا را امتحان کنید
      7-تا حد امکان پاهای خود را استراحت دهید
      کلینیک فیزیوتراپی نویان مشهد یکی از مراکز تخصصی درمان خار پاشنه در مشهد می باشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *